Kukavički stav ”protiv, ali…”

photo-1447758902204-48010b87c24d

   U novijim političkim događanjima sve se jasnije čuju mišljenja da su se na političkoj sceni pojavili uvjereni demokršćani, koji u politički i općenito društveni život nastoje unijeti kršćanske vrednote. Zanos takvim mislima je vrlo prisutan, a kreće se u spektru od političkog mesijanizma do potpune negacije tvrdnje o prisutnosti demokršćana. Oni koji su negdje između (ne nužno u sredini) često odašilju više ili manje dobre kritike na račun očekivanja od demokršćana. Što se tiče medija s katoličkim predznakom: oni često ističu svoja velika, a pokatkad i prevelika, očekivanja od političara koji i sami sebe nazivaju demokršćanima ili pak konzervativcima. Oni sami, pak, pokazuju razumijevanje za ta očekivanja, te tako bude nadu u oživljavanje kršćanskih vrednota u društvu, a potom, u idućoj rečenici, izreknu ono ključno, hladno, mlitavo i okrutno – ALI…!

   Jedan od najčešćih primjera za to relativističko i nelogično ALI je ovih dana aktualno pitanje ubojstva nerođenih. Premda je to prvenstveno pitanje odnosa prema naravnom moralnom zakonu, a ne samo prema kršćanstvu i vjeri, valja pogledati upravo ovaj potonji odnos. Na pitanje o pobačaju mnogi političari koji se nazivaju demokršćanima/konzervativcima odgovaraju gotovo identično:

‘Protiv sam pobačaja,  ALI ne treba ga zabraniti.’

Na potpitanje zašto, najčešće se pogrešno argumentira da zabrane ne donose ništa dobroga. To je krivo jer u zakonskom i moralnom sustavu postoje premnoge zabrane koje omogućavaju suživot, poštivanje dostojanstva, održavaju red i sl. Poneki političar se upusti i u argumente koji spominju bolesti djece, silovanje, materijalno stanje obitelji itd. Sve u svemu, stav ‘Protiv, ali ne bih zabranio…‘ zapravo govori ‘Ja ne bih nikada, ali tko hoće, nek’ to napravi…

Crkva, zabrane i glas zastupnika

   Zabrane su, općenito govoreći, politički teške odluke, često ih je s pravne strane teško donijeti, a u društvu podijeljenom oko nekog pitanja iznenadna zabrana ponekad može značiti i izazivanje velikih društvenih nemira, koji tada mogu biti još veće zlo u društvu. Posebne su napose situacije u kojima je na glasovanju izbor između liberalnijeg i restriktivnijeg zakona opobačaju. Oba dopuštaju pobačaj, ali različito pristupaju dopuštenju. Tada nema mogućnosti glasovanja za zabranu, te se zastupnik kršćanin može naći pred problemom u savjesti: kako glasovati ako oba prijedloga dopuštaju pobačaj?

   Zbog tih činjenica, ali i brojnih drugih, pomnoženih s vrlo prisutnim neznanjem, demokršćani u politici često izgovaraju ono kukavičko ALI… Kukavičko, jer ne znaju što drugo učiniti kako bi primjerice pobačaj u konačnici potpuno uklonili iz društva, pa zato, umjesto promicanja konkretnih mjera, pribjegavaju vrlo slabim opravdanjima koji započinju s ALI…

   U tom ALI… mnogi od njih ne vide problem. Štoviše, smataju ga potpuno spojivim sa svojim kršćanstvom, preciznije – sa svojom pripadnošću Katoličkoj Crkvi. Međutim, rijetko koji od njih bi mogao jasno i ispravno prezentirati nauk Katoličke Crkve o poštivanju prava na život od začeća. Još bi ih manje moglo reći kakva je za Crkvu odgovornost političara prema pobačaju? Uvjeren sam da bi velika većina njih, ako ne i svi, mogli reći tek šturo i nepotpuno da se Crkva protivi/zabranjuje pobačaj. To jest potpuno točno, ali to nije sve!  I upravo u tom neznanju krije se izvor njihovog ALI…

   A što Crkva zapravo kaže o pitanju pobačaja, tj. o političarima i glasovanju o zakonima koji se tiču pobačaja? Crkva ne naučava izvan naravnog moralnog zakona, već jasno govori:

   U slučaju suštinski nepravednog zakona, kao što je taj koji odobrava pobačaj ili eutanaziju, nikad mu se nije dozvoljeno pokoriti ‘niti sudjelovati u širenju mišljenja u korist takvog zakona, niti za njega glasovati.

   Poseban problem savjesti mogao bi se postaviti u onim slučajevima u kojima bi jedan parlamentarni glas mogao biti odlučujućim u prilog restriktivnijega zakona, usmjerenog na to da se umanji broj dopuštenih pobačaja, umjesto popustljivijeg zakona koji je već na snazi ili u proceduri… U pretpostavljenom slučaju, kad ne bi bilo moguće otkloniti ili potpuno dokinuti zakon o pobačaju, jedan zastupnik, čije bi osobno apsolutno protivljenje pobačaju bilo jasno i svima poznato, mogao bi dozvoljeno ponuditi vlastitu potporu prijedlozima koji smjeraju smanjenju štete nekog zakona te da smanji negativne učinke na razini kulture i javne moralnosti. Čineći tako, ne ostvaruje se nedopuštena suradnja u nepravednom zakonu; prije svega vrši se zakonit i dužan pokušaj da se smanje nepravedni učinci.

(sv. IVAN PAVAO II., Evangelium vitae, br. 73.)

   Crkva prepoznaje problem za kršćanske političare kada su u pitanju zabrane, a u isto vrijeme odbacuje ono mlitavo ALI… te umjesto toga postavlja konkretno djelo: glasovanje za restriktivniji zakon, kako bi se smanjili nepravedni učinci (u ovom slučaju – broj pobačaja). Usto Crkva na brojnim mjestima poziva na odgoj savjesti i na edukaciju, kako bi se što više osvijetlila drama ubojstva nerođenog djeteta. Zato i hrvatski političari koji se nazivaju demokršćanima imaju odgovornost braniti život od začeća, bez onoga ALI. U tu svrhu, ako već zabrane pravno ili iz drugih razloga nije nikako moguće odmah donijeti, imaju odgovornost zalagati se za restriktivnije zakone po pitanju pobačaja, usporedno ulažući napore u edukaciju i stvarajući uvjete za rođenje svakog djeteta. To su pozitivne mjere koje jasno svjedoče zalaganje za život, protivljenje pobačaju i svjedoče visoki stupanj političke odgovornosti, ali ponajprije moralne vjerodostojnosti.

Neke od mogućih mjera

   Po pitanju stvaranja uvjeta za rođenje svakoga djeteta moraju se uložiti veliki napori, uključujući one financijske. No, težina napora ne može biti zapreka za njihovo ostvarenje, jer je život temeljna vrednota, a ljudsko dostojanstvo apsolutna. Zaštita i poštivanje života i dostojanstva mora imati prioritet u kreiranju svake politike.  Država mora omogućiti materijalne i radne olakšice i povlastice roditeljima, pogotovo onima s više djece. Mora se stvoriti bolji sustav posvajanja djece, za one majke koje ne žele pobaciti, ali iz raznih razloga ne mogu odgojiti dijete (materijalni razlozi, obiteljski, zdravstveni, maloljetništvo…). Mora se misliti o zaštiti žena koje su odbačene jer nisu htjele pobaciti. Mora se misliti i o pravednom kažnjavanju onih koji nagovaraju žene na pobačaj.

   U slučaju silovanih žena, moraju se stvoriti uvjeti koji će ženama koje su doživjele zločin silovanja omogućiti kvalitetnu zdravstvenu (psihološku) pomoć. Moraju se stvoriti uvjeti da žena koja je doživjela takav zločin u djetetu ne gleda napasnika. Moraju se stvoriti uvjeti da i samo to dijete sebe ne doživljava kao ”proizašlim iz zla”. Tu pravedno kažnjavanje silovatelja, visoka razina psihološke pomoći, socijalne povlastice, bolji sustav posvajanja djece i uloga zajednice igraju veliku ulogu. Silovatelje treba oštro kažnjavati. Općenito, za sva kaznena djela, treba mijenjati sustav kažnjavanja, razmisliti o uvođenju višestrukih doživotnih kazni za najteže zločine i poboljšati zatvorski sustav (do razine samoodrživosti, nasuprot životu na račun poreznih obveznika), a potom razmisliti o visini kazne za silovatelje, koja mora biti visoka. Naravno, edukacija i odgoj savjesti ostaje neuklonjiva zadaća cijelog društva.

Za rehabilitaciju kršćanskog u politici

   Sve su ovo mjere kojima demokršćanski/konzervativni političari mogu i moraju braniti život od začeća. Sve su ovo mjere kojima političari mogu i moraju zamijeniti ono pasivno i kukavičko ALI… Bez obzira na brojne glasove koji bi rado zabranili vjernicima sudjelovanje u izravnom političkom životu, političar koji za sebe tvrdi da je politički nešto-kršćanin ne može se služiti ali-rječnikom, već mora svojim djelovanjem, makar i postepenim, voditi društvo prema potpunom izostanku svakog namjernog pobačaja. Nema ali. Samo djela, za život.


Jakov Kovač

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s